Een nieuwe website bouwen in 8 stappen

Je bedrijf is toe aan een nieuwe website. Maar hoe begin je daar aan? Met deze blog brengen wij je in 8 stappen van strategie naar go-live.

3 maart 2022|5min. lezen

1: Vertrek vanuit een duidelijke strategie

Voordat je halsoverkop aan je nieuwe website begint te bouwen, moet je een duidelijke strategie hebben. Wat is het doel van je website? Welk doelpubliek moet hij aanspreken? In hoeveel taalvarianten ga je hem ontwikkelen?

Vervolgens breng je in kaart wat je website moet kunnen. 

Denk hierbij aan functionaliteiten zoals een ‘mijn account’-pagina, configurator, e-commerce mogelijkheid, locatie-gebonden functies, … 

En tenslotte, niet onbelangrijk: hoeveel budget is er?

Dan is het tijd voor een brede concurrentie analyse: wat is er nodig om jouw nieuwe website concurrentieel te maken?

Onderzoek wat jouw concurrenten doen en hoe hun website er uit ziet. Bepaal de minimumvereisten om even hoog als hen te ranken en bepaal op welke SEO-keywords jouw website gaat inzetten. 

Op basis van al die factoren maak je een strategie op. Zo ben je er zeker van dat jouw nieuwe website ook effectief gaat doen waarvoor je hem nodig hebt.

2: Zorg voor een goede gebruikservaring

De gebruikservaring maakt de website. Stap 2 naar jouw nieuwe website is dan ook een sterk user experience (UX) design.

Stippel met gebruik van wireframes en prototypes een logische website journey uit. Experimenteer met de plaatsing en de grootte van je contentblokken, zoek uit welke call-to-actions waar nodig zijn, zet de website navigatie op en zorg voor een logische informatie architectuur.
Kortom, alles om ervoor te zorgen dat je websitebezoekers in zo weinig mogelijk clicks vinden waarnaar ze op zoek zijn.

Testen of je UX design werkt?
Deel je wireframes via een cloud-based programma zoals Figma. Daar kunnen je collega’s makkelijk en gestructureerd opmerkingen achterlaten. Vervolgens kan jij die input gebruiken om de user experience van jullie nieuwe website verder te fine-tunen.

3: Schrijf slimme copy

Tijd om te gaan schrijven. Dat is nog steeds het makkelijkst in een doodgewoon Google Drive document. Lekker old school, en super handig om rond te sturen en feedback te ontvangen. 

Bij het bepalen van je strategie, maakte je al een keyword analyse. Die komt hier een tweede keer van pas. Want webcopy schrijf je niet alleen voor je websitebezoekers, maar ook voor zoekmachines.
Door op de juiste SEO-keywords in te zetten, krijgen zoekmachines makkelijker een idee van waarover je website gaat. Je pagina gaat indexeren op die zoektermen en Google toont jouw website aan relevante bezoekers. Slim geschreven SEO-copy is dus the way to go!

SEO COPY TIP 👇

SEO-keywords zijn een goede manier om op lange termijn organisch hoger te ranken. Toch overdrijf je best niet: een tekst met té veel keywords leest onnatuurlijk. Daarop knappen zowel je lezers als de algoritmes van zoekmachines af.

 

4: Design met oog voor desktop én mobile

In 2021 kwam 52% van de website bezoekers via mobiel. In de toekomst worden dat er alleen nog maar meer. Webpagina’s die zich niet aanpassen aan de schermgrootte van het apparaat zijn onhandig. Mensen klikken er sneller van weg, en browsers geven ze een lagere ranking in de zoekresultaten. 

Wil je dat jouw nieuwe website future-proof is? Zorg dan voor een responsive design voor desktop, mobile en alle formaten daar tussen.

Daarnaast speelt ook User Interface (UI) design hier een grote rol. Hoe dragen kleuren, vormen, lay-out, typografie, designs en visuals bij aan de gebruikservaring op jouw website? 

Vergroot de leesbaarheid van je content door een contrasterend kleurgebruik, voldoende grote copy en laadbare scripts. 

Maak je merk tenslotte herkenbaar over verschillende platformen door slim gebruik van branding en grafische elementen.

 

5: Ontwikkel met een CMS-tool

Strategie, content architectuur, copy, design: CHECK! Dan kan je gaan ontwikkelen.

Wil je dat je website nog lang mee kan? Dan moet hij flexibel en dynamisch zijn. Een gebruiksvriendelijke backend-omgeving is daarbij de sleutel. Koppel je CSS en HTML-codes daarom met een CMS-tool. In zo’n content management tool kan je zelf allerlei fonts, drag-and-drop contentblokken, kleuren, stijlen, etc. met elkaar combineren. Het is een soort blokkendoos waarmee jij je website later verder kan gaan uitbouwen. 

Onze favoriete CMS-tool is WordPress. Waarom? Omdat je de frontend van je nieuwe website er ‘from scratch’ kan ontwerpen en koppelen met een zelfontworpen WordPress thema. 

Daarnaast heeft WordPress ook een super gebruiksvriendelijke backend. Zo kunnen onze klanten, ook zonder onze hulp of technische kennis, zelf aanpassingen aan hun website maken. 

En dan zijn er nog de handige WordPress functionaliteiten die je gratis kan gebruik: automatische SEO-analyses door Yoast, regelmatige security updates, duurzaamheid, etc. 

CMS TIP 👇

Zet tijdens het ontwikkelen van je nieuwe website ook meteen een testomgeving op. Daarin kan je website aanpassingen eerst uittesten om fouten in de live-omgeving te voorkomen.

 

6: Koppel met een CRM tool

CRM, nog een afkorting. Deze staat voor Customer Relationship Management. Kortom een systeem dat website activiteit op persoonsniveau traceert en opslaat.
Het is dé manier om kwantitatieve leads naar kwalitatieve leads om te zetten. 

Laat een website bezoeker zijn gegevens achter? Dan toont een CRM-systeem je niet alleen die gegevens, maar ook welke content de persoon bekeek, hoe lang hij keek, hoe vaak hij je website bezoekt,… Zo kan jij je leads beter opvolgen en zelfs persoonlijke, gesegmenteerde communicatie opzetten. Ons favoriete CRM-systeem? HubSpot.

 

7: Maak een redirect plan op

Had je al een website? Dan is die ondertussen al volledig geïndexeerd. Google weet dus exact waar elke link naartoe gaat. Nu je een nieuwe website ontwikkeld veranderen die URL’s.
Wil je voorkomen dat je je linkautoriteit en organische positie weer kwijtraakt? Maak dan nog voor de livegang van je nieuwe website een redirect plan op. 

Zo laat je Google weten dat die je gebruikers nu naar een nieuwe pagina moet sturen, en beperk je het verlies aan gebruikers tot een absoluut minimum.
Een kleine SEO-inspanning, met een grote impact!

 

8: GO LIVE en trakteer jezelf op een drankje

Woehoe! Je website staat live. Maar wij zouden Het Labo niet zijn, moest onze werking stoppen bij de livegang.

Nu jouw site live staat, kan je interactie data van je websitebezoekers analyseren. Op basis daarvan kan je je website weer gaan optimaliseren. Zo raken je webpagina’s steeds beter afgestemd op de noden van je doelgroep. 

Daarnaast zijn er ook nog allerlei lange termijn SEO-optimalisaties waarmee je aan de slag kan: meta-tags, headers, descriptions, etc. Ook door die metadata aan te vullen verhoog je de organische vindbaarheid van je website.

 

Op zoek naar een digitale partner om jouw nieuwe website op te zetten?
Het Labo begeleidt je van strategie tot go-live en drankje

 

Benieuwd hoe we jouw project aan zouden pakken?

Contacteer ons vrijblijvend: Wij bespreken graag onze visie met jou!

Exit mobile version