Van 120 leads per jaar naar 130 per maand

HRB is een Kempisch bouwbedrijf dat met CLT als bouwmateriaal 100% inzet op energiezuinig wonen. Terwijl zij bouwen aan een duurzame toekomst, bouwen we samen aan hun (digitale) marketing. Zo geven we hun duurzame missie de zichtbaarheid die ze verdient.
Ondertussen mag HRB zich dé referentie op vlak van Belgische CLT-bouw noemen.

Hun propositie

HRB realiseert BEN-woonprojecten op maat van de mens, de omgeving en het milieu. Dat doen ze met CLT (cross laminated timber), een materiaal waarmee ze duurzaam en bijna-energieneutraal bouwen. Van grote residentiële projecten tot instapklare particuliere woningen: elke woning voldoet met overschot aan de energienormen.
Hun ambitie: uitgroeien tot dé referentie voor duurzaam bouwen. Die hoge verwachtingen gingen gepaard met veel ruimte en vertrouwen in ons als digitale partner. Bedankt!

Onze doelstelling

B2C-leads genereren, CLT als bouwmateriaal introduceren en HRB bekend maken als dé duurzame bouwpartner in de Kempen. Samen een structureel marketing kader opzetten waarop HRB inhouse kan voortbouwen.

Samenwerking

1. CRM systeem

De eerste stap in ons partnership was de HRB-website te koppelen aan hun CRM-tool: Teamleader. Huizen zijn geen ​​fast-moving consumer goods. Dus is het extra belangrijk, de leads goed op te kunnen volgen. 

HRB heeft leads in verschillende fases van het aankoopproces. Sommigen lieten hun gegevens achter voor een nieuwsbrief, andere downloadden al een bouwplan, en nog anderen zijn op dit moment met HRB aan het bouwen. Het spreekt voor zich dat elke groep andere informatie nodig heeft.

Om die gesegmenteerde communicatie mogelijk te maken, verzamelen we informatie van onze leads op persoonsniveau.

Welke pagina’s bezochten ze, welke blogs lazen ze en in welke fase van de customer journey zitten ze?

Die informatie brengen we samen in HubSpot, een CRM-tool waarmee HRB binnenkort gericht of zelfs geautomatiseerd kan communiceren naar al hun verschillende doelgroepen.

2. Trafiekgeneratie

Onze volgende stap was trafiek generatie naar de HRB-website. 

Mensen met een actieve koopintentie bereiken we via search advertenties op brede zoektermen. 

En mensen met een latente koopintentie, die spreken we aan met projectspecifieke ads en event promoties op Facebook en andere push kanalen. 

Aanvankelijk lag de focus op kwantiteit: hoe meer trafiek en conversies, hoe meer data. Ondertussen kunnen we de focus steeds meer op kwaliteit leggen: langs welke kanalen komen kwalitatieve leads binnen, welke ads hebben ze gezien, en hoe kunnen we meer kwalitatieve leads verzamelen?

3. CRO

In deze fase analyseren we de bezoekersdata en Hotjar-gegevens.

Welke delen van de HRB-website trekken de aandacht, welke informatie wordt gezocht, welke content scoort goed en waarop klikken bezoekers weg?

Uit die website-analyse bleek een groot tekort aan interne links en conversiemogelijkheden. Met allerlei UX- en UI-ingrepen creëerden we een aangename gebruikservaring en een duidelijke customer journey.
We zorgden voor meerdere interactiemogelijkheden en verschillende datacaptatiepunten (downloads van plannen, mijn profiel-pagina/ omgeving,… ).
Zo raakte HRB’s website steeds beter afgestemd op HRB’s doelstellingen en op de noden van hun doelgroep.

4. Een gebruiksvriendelijke backend

Een goede website moet je constant optimaliseren. Een flexibele en gebruiksvriendelijke backend-omgeving zijn dus cruciaal. Daarom zetten we de bestaande webcontent om in handige contentblokken met een WordPress CMS.
Aanpassingen maken en nieuwe pagina’s bouwen werd kinderspel, zowel voor ons team als voor HRB. Die flexibiliteit is dé sleutel naar een future-proof website. Een website waarmee HRB, ook zonder onze hulp of technische kennis, verder aan de slag kan.

5. Content creatie

Niet elke lead is klaar om een woning te kopen. Het belangrijkste is dat HRB een top-of-mind positie heeft wanneer ze daar wél klaar voor zijn. 

Daarnaast is CLT-bouw ook een innovatief concept, dus is het belangrijk genoeg relevante informatie aan te bieden.
Dat doen we met blogs, social content, informatie op de website zelf, SEO content, testimonial videos, events, presentatie avonden, noem maar op.
Want kwalitatieve content genereert kwalitatieve leads.

We creëerden een social content kalender en bepaalden, samen met HRB, enkele vaste kanalen, content pillars en soorten posts. 

Op die manier zorgden wij voor een structurele basis waarop HRB nu intern kan voortbouwen.

6. Recurrente samenwerking

Wie wil blijven groeien, moet blijven optimaliseren. Daarom zitten we wekelijks met HRB samen om de resultaten van onze marketinginspanningen te evalueren. Op basis van voortschrijdend inzicht en domeinspecifieke KPI’s bepalen we vervolgens concrete next steps. 

Onze samenwerking begon zeer breed: strategisch en operationeel. 

We reikten handvaten voor social content, website, mailing, legden koppelingen met sales, etc.
Nu de basis gelegd is, kan de HRB de operationele taken zelf inhouse overnemen. Daardoor kunnen wij ons nog meer richten op het verbeteren van de kwaliteit en het rendement van leads. 

Zo ontstond een nauw, future-proof en uitdagend partnership waarin we samen blijven groeien.

Resultaat

Onze samenwerking werd al snel een recurrent partnership met overtuigende resultaten:

  • Aanvragen: van 120 per jaar naar ±130 aanvragen per maand
  • Cost per lead: van €600 naar €60 per lead 
  • E-mailadressen via de website: van 10 naar 200 per maand
  • Facebook volgers: 35% stijging
  • Websitebezoekers: 422K in 2021
  • HRB werd genomineerd voor 3 ondernemersprijzen 
  • Nieuwe proposities in de markt: HRB-wonen, interieuradvies, renovaties

We zijn dan ook trots te kunnen zeggen dat 40% van HRB’s verkoop geassisteerd werd door marketingkanalen die wij hebben opgezet.

Wat onze samenwerking zo uniek maakt

Geen 10 tussenpersonen, maar nauwe contacten en wekelijkse meetings.
HRB is een middelgrote onderneming, exact waar wij bij Het Labo graag mee samenwerken.
We startten onze samenwerking met een brede strategische en operationele marketingmix.
Nu die basis er ligt, neemt HRB een deel van de operationele taken zelf over.
Zo kunnen wij ons nog meer richten op de kwaliteit en cost per lead.
Er ontstond een nauwe, persoonlijke samenwerking waarin we elkaar echt begrijpen en samen groeien in gedurfd ondernemerschap.
Bedankt voor het vertrouwen en het fijne partnership!

Benieuwd hoe we jouw project aan zouden pakken?

Contacteer ons vrijblijvend: Wij bespreken graag onze visie met jou!

Meer cases en inzichten?

Laat hier je e-mailadres en functietitel achter, dan houden wij je op de hoogte van interessante cases en relevante marketingnieuwtjes.