The basics
1. Maak je profiel in orde
First impressions matter.
Vul je LinkedIn bedrijfspagina dus zo volledig mogelijk in. Zorg voor een omslagfoto die past bij je huisstijl, met eventueel enkele trefwoorden over je bedrijf. Schrijf daarnaast ook een duidelijke beschrijving. Zo weten bezoekers in één oogopslag wat jouw bedrijf doet en waarvoor ze bij jou terecht kunnen.
2. Voeg specialiteiten toe
Wat de âskillsâ zijn voor privĂ© profielen, zijn de âspecialiteitenâ voor bedrijfsprofielen.
Onder de âabout usâ sectie kan je er tot 20 toevoegen. Kortom, 20 zoekwoorden waarop jouw bedrijf gevonden kan worden. Maak dus een strategische keuze, eventueel aan de hand van een keyword onderzoek.
3. SEO niet vergeten
Behalve je specialiteiten, screent Google ook de eerste 156 tekens op je LinkedIn pagina.
Op basis daarvan beslist het algoritme voor welke zoekresultaten jouw bedrijfspagina relevant is. Wil je zo veel mogelijk uit die 156 tekens halen? Maak je bedrijfsomschrijving dan to-the-point en met een strategische keuze van keywords.
4. Creëer gevarieerde content
Jouw bedrijfscontent verschijnt tussen miljoenen andere posts. Zorg dus voor kwalitatieve content. Sales-gerichte posts zijn er al genoeg. De sleutel tot succes: niet storen maar informeren.
- Waarover kan je zoal posten?
Op LinkedIn doen nieuwtjes, industry-updates, top topicals, oplossingen voor bekende problemen en ook persoonlijke posts het heel goed.
In tegenstelling tot veel andere social media-kanalen, zijn lange berichten er helemaal okĂ©. Ga dus de diepte in, structureer je berichten en trigger om op âlees meerâ te klikken.
5. Experimenteer met verschillende formats
Welke formats scoren het best bij jouw doelgroep?
Je kan Ă©Ă©n boodschap op honderden verschillende manieren brengen. Text-only posts, posts met een foto, een infographic, een visual, een video, link post, poll, document, blog, noem maar op.
Probeer verschillende formats uit, en analyseer welke de beste resultaten halen bij jouw doelgroep.
6. Consistentie en herkenbaarheid
Van image post tot video en story; geef al je posts een herkenbare look in lijn met je huisstijl. Communiceer bepaalde onderwerpen steeds op dezelfde manier, en trek die stijl ook door naar je andere social media kanalen. Zo zorg je voor cross-platform herkenbaarheid en awareness.
7. Check je profiel ook eens op je gsm
Bedrijfscontent wordt meestal op desktop gemaakt. Echter komt bijna 60% van de LinkedIn-bezoekers via mobiel. Kijk daarom je profiel en posts ook steeds even na op mobiel. Dan ben je zeker dat ze er daar ook goed uit zien.
Engagement & bereik
8. âmeer lezenâ aanmoedigen
Tenzij je een text-only post maakt, klapt LinkedIn je content toe vanaf 210 tekens. Die eerste 210 tekens moet je dus optimaal benutten. Grijp meteen de aandacht, schrijf to-the-point, gebruik eventueel een emoji en trigger om op âmeer lezenâ te klikken.
9. Employee advocacy
Vraag interactie van medewerkers.
Je kan (en wil) je medewerkers natuurlijk niet verplichten elke post te liken, delen, of er op te reageren.
Wat je wel kan doen: ze vragen de bedrijfspagina te volgen. Zo ben je zeker dat ze de bedrijfscontent zien, en is er een grotere kans dat ze er alsnog mee interageren.
10. Tag relevante mensen & bedrijven
Schrijf je over een specifiek onderwerp/ project waarbij verschillende mensen/ bedrijven betrokken waren? Aarzel dan niet om ze te taggen.
Taggen kan zowel in het bericht zelf, als in de comments. De personen die je tagt krijgen een melding van jouw post. Zo ben je zeker dat ze hem niet missen. DĂ© perfecte manier dus om het engagement en bereik van je post te boosten.
11. Hashtags
Gebruik ongeveer drie hashtags per bericht;
2 branche-specifieke hashtags en Ă©Ă©n over de inhoud van de post. Onderzoek van tevoren welke hashtags je moet gebruiken. Kijk welke relevante hashtags veel volgers hebben, en welke hashtags goed scoorden in je eerdere posts.
12. Werk met een contentkalender
Wil je je contentcreatie gestructureerd aanpakken?
Werk dan met een overzichtelijke contentkalender en duidelijk afgebakende content pillars. Zo bespaar je veel tijd, krijg je meer inzicht in je social content, en haak je ook makkelijker in op top topicals binnen je vakgebied.
13. Regelmaat
Berichten van persoonlijke LinkedIn profielen hebben vaak veel reacties en worden sneller opgepikt. Daardoor hebben ze ook een langere levensduur. Met een bedrijfsprofiel is het veel moeilijker om gelijkaardige resultaten te behalen. Je post hebben een minder lange levensduur, dus moet je als bedrijf vaker posten.
Onthoud wel: kwaliteit > kwantiteit. Creëer dus net zoveel content als voor jouw bedrijf mogelijk is, of besteed je LinkedIn content uit.
14. Timing
De eerste paar uur na het publiceren zijn cruciaal voor het succes van je post.
Want op basis van de eerste interacties (of het gebrek daaraan), bepalen LinkedIn’s algoritmes of je bericht relevant is om verder te vertonen.
Plaats je LinkedIn content dus altijd op strategische momenten. Welk tijdstip ideaal is, hangt af van je doelgroep en doelstellingen. Er zijn grote verschillen per sector alsook tussen b2b- en b2c-bedrijven. Experimenteer met de timing, en documenteer welke momenten voor jouw het best werken.
15. Reageer op andere content
Geef zelf het goede voorbeeld.
Wil je meer likes, shares en reacties op je posts? Reageer dan zelf ook op berichten die relevant zijn voor jouw bedrijf. Zo verlaag je niet alleen de drempel om te interageren met jouw content, maar zien ook veel niet-volgers je bedrijfsprofiel voorbijkomen.
Bovendien worden actieve accounts ook sneller opgepikt door het LinkedIn algoritme, en krijg je dus een groter organisch bereik.
Win-win dus!
16. Call to actions
Lok interactie uit.
- Plaats een call to action in je post
Vraag meningen, laat mensen stemmen (met emojiâs), stel een vraag, etc. Een tip: plaats je call to action niet op het einde van je bericht, maar vóór de âlees meerâ. Zo krijgen meer mensen de CTA te zien. - Gebruik custom buttons op je bedrijfsprofielMet een custom button kan je mensen vragen je pagina te liken, te volgen, doorlinken naar je website, naar je andere social kanalen, noem maar op. Een kleine UX-tweak die het makkelijker maakt om op je call to action in te gaan.
Adverteren
17. Boosten na het posten
Bedrijfsprofielen hebben een minder groot bereik dan persoonlijke profielen. Daarom is het vaak nodig je organische content te boosten.
Maar let wel: zodra je begint met adverteren, zullen volgers die niet tot je doelgroep behoren je post niet meer zien. Zo loop je heel wat likes, shares en reacties mis. Om dat te voorkomen, adverteer je best pas enkele dagen na het publiceren, wanneer het organische bereik begint af te nemen.
18. Dynamische advertenties
Hoe persoonlijker hoe beter.
Dynamische advertenties bevatten de LinkedIn-profielfoto, bedrijfsnaam en functie titel van je doelgroep. DĂ© manier om de aandacht te trekken.
- Gebruik volgadvertenties om – je raadt het al – je aantal volgers te vergroten.
- Gebruik spotlight-advertenties om een bepaalde dienst, event, call to action, etc. in de kijker te zetten.
Analytics
19. Haal inzichten uit LinkedIn analytics
Meten is weten.
Neem dus regelmatig een kijkje in je LinkedIn analytics. Bekijk de resultaten en ontdek welke inhoud, formaten, tijdstippen en hashtags het best presteerden. Welke insteek leverde de beste betrokkenheid op, welke de hoogste click-through rate?
Documenteer je inzichten en gebruik ze om je volgende posts op te maken. Zo liggen je resultaten steeds meer in lijn met je bedrijfsdoelstellingen.
Zo, dat waren ze, onze 19 LinkedIn tips
Wil je graag nog meer tips?
Of zoek je hulp bij het maken van jouw bedrijfscontent?
You know what to do đ âŹïž