Kwalitatieve social media content versterkt het imago van je merk en zorgt voor betrokkenheid en brand awareness. In deze blog geven wij je alvast wat tips om van start te gaan op Facebook, Instagram en LinkedIn.
1. Maak een social media plan
Voordat je social content maakt, moet je nadenken over je doelstellingen. Wat wil je met je content bereiken? Maak je doelen concreet, zo geef je je communicatie richting en kan je bepalen op welke social media platformen je gaat focussen.
Daarna kan je aan je social media plan beginnen. Aan de hand van enkele content pillars maak je een ruwe schets van je toekomstige posts.
Een voorbeeld: elke maandag een sectorgebonden weetje, op dinsdag een product/dienst in de kijker, op woensdag een behind the scenes teamfoto, …
Inspiratie tekort? Haak in op een actuele gebeurtenis of thema en werk een top topical kalender uit.
2. Kwalitatieve content > Reclame
Jouw social content verschijnt tussen miljoenen andere posts. Je kan dus wel sales-gerichte content maken, maar daarmee val je je volgers alleen maar lastig. Kwalitatieve content is entertainend, niet storend.
Leer je volgers iets bij, geef insides over jouw bedrijf, schrijf blogs, repost interessante artikels, deel het laatste nieuws binnen je branche, geef tips over hoe je product gebruikt wordt, maak stories met behind the scenes beelden, …
3. Zorg voor laagdrempelig engagement
Betrokkenheid met je social content is super belangrijk. Het schept niet alleen een band met je volgers, maar is ook een makkelijke manier om de zichtbaarheid van je post te vergroten. Wanneer iemand jouw Facebook post liked, krijgen hun vrienden je post ook op hun tijdlijn. Zo verzamel je dus volledig organisch een hele hoop potentiële leads.
Hoe relevanter je content, hoe groter de kans op engagement.
Daarnaast kunnen laagdrempelige call to actions het engagement met je posts ook actief triggeren. Zo kan je bijvoorbeeld een poll maken of een post met “tag een vriend die…”. Vraag je volgers een zin aan te vullen, of laat ze een dilemma beantwoorden met Facebook emoji’s. Hoe laagdrempeliger de betrokkenheid, hoe groter de kans dat mensen erop ingaan.
4. Maak aparte posts per social media platform
Op elk platform gaan gebruikers anders om met je content. Succesvolle social content marketing bestaat dus uit platform-gebonden content.
Op LinkedIn doen nieuws, industry-updates en oplossingen voor bekende problemen het goed. Lange berichten zijn er helemaal oké, zolang ze maar goed gestructureerd zijn en de eerste zin intrigerend genoeg is om mensen op “lees meer” te doen klikken.
Op Facebook scoor je dan weer met vragen, humor, tutorials en quotes.
En op Instagram hou je het qua copy best kort. Memes en mooie (bewegende) beelden zijn daar nog steeds het populairst.
5. Pas je visuals aan per platform
Op Instagram kan je rechthoekige beelden plaatsen, maar op je overzichtspagina verschijnt een bijgesneden vierkante versie. Facebook en LinkedIn staan allerlei formaten toe maar snijden die dan in voorvertoning bij tot hun standaard formaat. Om de hele afbeelding te zien, moet je die openklikken. Dat doet niemand. Hoe voorkom je dan dat een deel van je beeld en boodschap verloren gaat? Maak je platform-gebonden visuals.
Dat gezegd zijnde is je Instagram feed wel dé plek om jouw brand identiteit vorm te geven. Met een goed uitgedacht contentplan en visuals die elkaar mooi aanvullen kan je je creatieve zelf er helemaal op loslaten.
6. Gebruik links en linkposts
Linkposts zijn een makkelijke manier om mensen naar jouw website, blog,… te brengen. Op Facebook kan je ze heel eenvoudig opstellen. Ze bevatten automatisch een uitgelichte afbeelding en de titel van de pagina waarnaar je linkt.
Ook op LinkedIn kan je ook zo’n linkpost maken. Al is er wel één groot verschil: LinkedIn wil vooral dat gebruikers op LinkedIn blijven. Posts die naar andere websites linken krijgen minder bereik. Wil je toch iets delen? Upload de content dan direct op LinkedIn, of plaats een link in de reacties onder je post.
Instagram heeft geen linkposts, en links in je posts worden niet klikbaar. Daarom werk je op Instagram best met “link in bio”. In je bio kan je één link plaatsen. Om die zo efficiënt mogelijk te benutten maak je daar dus best gebruik van een Linktree.
7. Gebruik de juiste hashtags
Op social media kanalen kan je personen en pagina’s volgen, maar ook hashtags. Berichten met die hashtags verschijnen op je tijdlijn, ook al volg je de pagina die ze postte niet.
Relevante hashtags zijn dus een ideale manier om volledig organisch een extra publiek met interesse voor jouw post te bereiken.
Om je posts vlot leesbaar te houden, plaats je je hashtags best op het einde van de zin of in een opsomming onderaan je bericht.
Op LinkedIn gebruik je best ongeveer 3 hashtags: 2 branchespecifieke en 1 over het onderwerp van je post. Op Facebook worden hashtags minder gebruikt. Al werkt een hashtag met de plaatsnaam wel goed voor lokale ondernemingen.
Een tip voor alle kanalen: kijk op voorhand hoeveel mensen een hashtags volgen. Bij te brede, algemene hashtags verdwijnt je post in de massa. Maar met té specifieke hashtags bereik je misschien helemaal niemand. Maak vervolgens een aantal posts met verschillende hashtags, zo achterhaal je welke hashtags het best werken voor jouw bedrijf.
8. Post je content op het juiste moment
Last but not least: het algoritme van sociale media platformen. Hoe meer en hoe sneller er interactie is met je post, hoe meer hij vertoond zal worden. Het is dus sowieso een goed idee in het eerste uur je vrienden en collega’s vragen een post te liken/delen of erop te reageren.
Om daarnaast ook zoveel mogelijk van je andere volgers te bereiken, is het tijdstip waarop je post heel belangrijk.
Over het algemeen zijn dit goede tijdstippen:
- Voor LinkedIn dinsdag en woensdag rond 9u, of vrijdag rond 17u (het einde van de werkweek).
- Op Facebook scoor je goed op dinsdag en donderdag van 8 tot 12 uur.
- Op Instagram is woensdag om 11 uur dan weer een piekuur.
Daarbij is het belangrijk te vermelden dat die uren heel erg verschillen per branche, doelgroep en platform. Kijk dus vooral naar wanneer jouw volgers online zijn en wanneer jouw posts het goed doen.
Tenslotte is het ook slimmer je posts niet op het uur zelf, maar een kwartier ervoor/erna in te plannen. Zo voorkom je dat jouw post verloren gaat tussen de posts van jouw concurrenten die op dezelfde piekuren inzetten.
Overtuigd van social media marketing, maar geen tijd om er zelf aan te beginnen?
Geen zorgen! Veerle, onze content expert staat voor je klaar. Ze onderzoekt welke kanalen, tijdstippen, hashtags, posts, onderwerpen,… het best passen bij jouw doelstellingen. Aan de hand daarvan maakt ze een contentplan voor jouw bedrijf.