Wat is SEO en waarom is het zo belangrijk?

Wist je dat minder dan 25% van de internetgebruikers voorbij de eerste pagina zoekresultaten kijkt? Met deze SEO-tips verbeter je eenvoudig de organische ranking van jouw website.

7 januari 2022|5min. lezen

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie. Kort samengevat: alle acties die er voor zorgen dat een website zo hoog mogelijk scoort in de organische zoekresultaten. In tegenstelling tot SEA (Search Engine Advertising), maken SEO technieken geen gebruik van betaalde zoekresultaten. Het gaat dus echt om duurzame inspanningen waarmee een website op lange termijn meer bezoekers en leads scoort.

Hoe werkt SEO?

Alles begint bij een SEO-audit. Daarbij onderzoeken we hoe je de organische vindbaarheid van jouw website kan verbeteren. Die audit gaat heel breed: van de techniek achter je website, tot de content en de gebruikservaring op de site zelf.

Organisch verkeer analyse

Keyword analyse

De eerste stap in zo’n SEO-optimalisatie is een keyword analyse: een trefwoordenonderzoek waarin je onderzoekt welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt in hun zoektocht naar jouw product of dienst. Daarbij is het ook interessant te onderzoeken hoe gebruikers in het verleden al op je website terecht kwamen.

Relevantie en zoekvolume

Nadat je al die zoektermen verzameld hebt, ga je selecteren welke relevant zijn voor jouw business. Met welke kernwoorden wil je dat jouw bedrijf gevonden wordt?
Daarnaast is ook de zoekintentie belangrijk. Wat wil iemand wanneer hij een bepaald keyword intypt? Wil de persoon iets kopen, of is hij op zoek naar informatie? Om waardevolle leads te genereren, kies je best voor kernwoorden die aansluiten bij de intentie van jouw website. 

Een goede tip bij het zoeken naar kernwoorden: je helemaal in je doelgroep verplaatsen.

keywords

Vraag niet: “Wat doet mijn product?”, maar: “Wie zoekt mijn product? Waarom zoeken ze mijn product, en met welke zoektermen doen ze dat?”

Concurrerende zoekwoorden

Naast het zoekvolume en de relevantie, is het ook de concurrentie op een zoekwoord een belangrijke factor. Op het eerste zicht lijkt het misschien logisch je website volledig in te richten naar de zoekwoorden met het hoogste zoekvolume. Want daar zoekt toch iedereen op? Dat klopt. Maar bijgevolg zetten ook al je concurrenten al op die zoekwoorden in.
Daar een goede positie bemachtigen wordt dus flink lastig. Je kiest dus beter voor een synoniem van dat woord. Zo heb je minder concurrentie en verschijn je makkelijker helemaal bovenaan de organische zoekresultaten. 

Bij het Labo zoeken we uit welke keywords relevant zijn en dekken we die af. Dit doen we met een mix van betaalde advertenties en SEO. Zo genereren we duurzame, kostenefficiënte kliks en leads.  Benieuwd op welke kernwoorden jouw business best inzet?

Kernwoorden verzameld, wat nu?

Als het goed is heb je nu een kort lijstje zorgvuldig geselecteerde kernwoorden. Die kan je tactisch inzetten om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Zowel voor bezoekers als voor zoekmachines. Geen idee hoe je daaraan begint? Hier zijn een paar SEO-tips:

Meta-tags maken het verschil 

Een meta-tag is het stukje html-code dat je webpagina beschrijft en samenvat. Simpeler gezegd: de link en het tekstje daaronder op de zoekresultatenpagina. 

Die link of title tag geeft, zoals zijn naam al verklapt, de titel van je webpagina aan. Het is het eerste dat zowel gebruikers als zoekmachines te zien krijgen van jouw website. De ideale plaats dus om wat keywords te gebruiken.
Onder de title-tag vind je de meta beschrijving van je pagina. Dat is een korte samenvatting van je pagina. Vaak maakt die het verschil tussen klikken of verder scrollen. Geef er dus zeker genoeg aandacht aan. De tekst verschijnt misschien niet op je pagina. Maar heeft wel een grote invloed op de organische click-through rate in zoekmachines.

Strategisch geschreven landingspagina’s 

Een tip om relatief snel SEO resultaten te boeken? Maak landingspagina’s voor specifieke zoektermen.
Alles wat online staat wordt gecrawld en geïndexeerd. Op die manier krijgen zoekmachines een idee van wat er op webpagina’s staat, en kunnen ze inschatten wanneer het relevant is welke pagina te tonen.
Het spreekt dan ook voor zich dat crawlers het onderwerp van je pagina makkelijker kunnen achterhalen,  wanneer je doelgericht op een aantal keywords inspeelt. En dat loont: strategisch geschreven landingspagina’s belanden niet alleen hoger in de organische zoekresultaten, ze genereren ook meer conversies. 

Wat is SEO?

Enthousiast zijn met keywords, maar niet overdrijven

Het kernwoorden onderzoek heeft je flink wat tijd gekost. Logisch dat je nu helemaal los wil gaan. Maar, al je keywords in een alinea proppen, heeft weinig zin. Dat komt heel onnatuurlijk over. Lezers haken er op af, en ook zoekmachines zijn geen fan, dus zal je pagina niet goed scoren. 

Het gaat er dus om de juiste balans te vinden. Daar heb je Het Labo voor! Via heatmaps monitoren we hoe mensen omgaan met je pagina: wat lezen ze aandachtig, waar gaan ze snel overheen, en waarom klikken ze weg? Met die inzichten gaan we aan de slag. Het doel: mensen makkelijker en sneller de oplossing of informatie aan te reiken die ze zoeken.

SEO is meer dan zoekwoorden

Gebruiksvriendelijkheid 

Zoals de vorige SEO-tips aangeven, draagt ook gebruiksvriendelijkheid bij aan de ranking van je website.
Kan een bezoeker nog rustig koffie zetten terwijl de afbeeldingen op jouw site laden? Da’s heel gezellig, maar niet goed voor de organische score van je website. Op internet moet alles snel gaan. Hou daar dus rekening mee wanneer je media oplaadt. 

De tijd dat we enkel via desktop online gingen is voorbij. Een gebruiksvriendelijke website is er dus een die op verschillende toestellen, in verschillende resoluties maximaal toegankelijk is. Heeft je site daarbij ook nog eens een duidelijke menustructuur en interne links? Dan zit je helemaal goed.  

Autoriteit door linkbuilding via backlinks: Off-page SEO

Een laatste tip voor de SEO optimalisatie van jouw website: backlinks.
Dat zijn links die, vanaf andere websites, naar de jouwe verwijzen. Je kan ze zien als een soort mond-aan-mond reclame. Hoe meer (relevante!) backlinks, hoe betrouwbaarder je website overkomt.
Dus werd er online al iets over jouw business geschreven? Dan is het zeker de moeite om een link aan te vragen. Dat geeft je pagina meer autoriteit en een hogere plaats in de organische zoekresultaten.

Backlinking

Helemaal overtuigd van SEO? Goed want dat zijn wij ook!

Jelle, onze SEO-specialist helpt je graag in jouw strijd om de eerste plaats in de organische zoekresultaten.
Benieuwd hoe we jouw digitale zichtbaarheid kunnen maximaliseren?

Vraag jouw SEO audit aan

Benieuwd hoe we jouw project aan zouden pakken?

Contacteer ons vrijblijvend: Wij bespreken graag onze visie met jou!