Adverteren op Facebook

Waarom? Hoe werkt het? Welk format past het best bij je doelstellingen? Op welke doelgroep zet je in, en met welke advertentietypes bereik je hen het best? We vertellen je er alles over in deze blog.

20 november 2023|7min. lezen

Waarom adverteren op Facebook? 

Meta, moederbedrijf van zowel Facebook als Instagram, is tegenwoordig waar advertenties voor beide platformen worden opgezet. Campagnes kunnen in de Meta Adsmanager worden aangemaakt en getoond worden op beide platformen. Facebook, in de volksmond nog steeds het sterkst vertegenwoordigd, gebruiken wij hier als overkoepelende naam.

Dankzij bepaalde algoritmes op Facebook krijgen bedrijfsaccounts steeds minder organisch bereik. Je kunt dus wel echte topcontent maken, maar als niemand die te zien krijgt, heb je daar niet veel aan. 

Dus hoe krijg je mensen zover om je pagina te volgen en door te klikken naar je website? Eén antwoord: Facebook advertenties.

Facebook is een push-kanaal. Het pusht boodschappen op de tijdlijn van mensen die er mogelijks interesse voor hebben. Daarin ligt een grote kans voor zowel kleine als grote bedrijven. 

Want iedereen die adverteert op Facebook kan gebruik maken van hun gigantische database aan persoonsgegevens. Zo kan je, zelfs met een klein mediabudget, een zeer gerichte en efficiënte Facebook-campagne lanceren. Hoe je dat doet ontdek je in deze blog.

senator we run ads

Hoe zet je dan best zo’n Facebook-campagne op?

Stap 1: Kies een doel voor je Facebook-campagne

De eerste stap naar een succesvolle Facebook-campagne: het doel van je campagne bepalen. Wil je awareness en naamsbekendheid voor je bedrijf, leads verzamelen, een product of dienst verkopen, noem maar op: elk doel vereist een andere aanpak.

Daarnaast is het ook belangrijk te onthouden dat mensen niet elk product meteen kopen de eerste keer dat ze ermee in contact komen. Vaak doorlopen ze een hele customer journey: van de kennismaking met je product, naar de interesse in je product, tot uiteindelijk de aankoop ervan. 

De lengte en doorlooptijd van die customer journey verschilt heel verschilt heel erg per product en per (type) klant.
Er zijn alledaagse fast moving consumer goods (denk aan eten, drinken, cosmetica, kleding,…) die snel en intuïtief gekocht worden.
Maar je hebt ook complexere producten. Daarbij is een complexere customer journey met meer touchpoints nodig. Want niemand koopt een huis of een auto nadat ze er één keer over hoorden op Facebook. 

Gelukkig houdt Facebook handig rekening met die verschillende customer journeys. Bij het opzetten van je Facebook-campagnesets kan je kiezen uit drie campagnedoelstellingen: bekendheid, overweging en conversie.

campagne instellingen facebook advertenties

Stap 2: Marketing the Messy Middle

Nadat je het doel van je advertentie hebt bepaald, ga je op zoek naar het geschikte doelpubliek per campagneset. Mensen die je merk al jarenlang kennen, hoef je niet lastig te vallen met Facebook advertenties waarin je jezelf voorstelt. Maar evengoed, kan je geen conversies verwachten van mensen die nog nooit van je merk gehoord hebben.

Je gaat dus best voor een performance-aanpak die inspeelt op verschillende fases van de customer journey. Op die manier krijgen potentiële klanten op het juiste moment, de juiste advertentie te zien. 

Bij Het Labo werken we vanuit het Messy Middle idee, het laatste marketingmodel van Google. Dat model gaat niet langer uit van een voorspelbare, rechtlijnige AIDA-funnel, maar een complexe journey met verschillende touchpoints & triggers. Een logische evolutie, want nooit eerder kwamen we met zoveel verschillende media (tegelijkertijd) in contact. Potentiële klanten kunnen je merk dus leren kennen op Facebook en helemaal overtuigd zijn, maar daarna in een blog je concurrent tegenkomen en terug gaan twijfelen.

 

messy middle Google

Het messy middle marketingmodel is dus een stuk complexer en minder voorspelbaar. Gelukkig blijft er één constante: met relevante boodschappen slagen we erin jouw doelgroep naar jouw website te bewegen.
We testen hierbij verschillende boodschappen, naar verschillende doelgroepen in verschillende fases: lookalike audiences, retargeting op de tools en retargeting op je database. 

Lookalike audiences

In de eerste stap van de customer journey leren mensen je bedrijf kennen. Bereik is hier dus een belangrijke factor. Toch is een willekeurige targeting van grote groepen zinloos én onnodig duur. Hoe je het dan wel efficiënt aanpakt? Maak gebruik van lookalike audiences!

Facebook heeft een gigantische database met persoonlijke gegevens. Handig,  want die kan jij gebruiken om je lookalike audience samen te stellen. Je uploadt de e-mailadressen van bestaande klanten, Facebook analyseert hun accounts en zoekt vervolgens naar andere profielen die overeenkomen op vlak van demografie en interesses. Zo verkrijg je dus een groep mensen die je bedrijf nog  niet kennen, maar er waarschijnlijk wel interesse voor hebben. 

lookalike audiences

Facebook bezorgt je jouw lookalike audiences in percentielen van 1 tot 10%. Hoe kleiner het percentage, hoe accurater de match met je bestaande database. Op basis van je beschikbare marketingbudget, kan je dan bepalen aan hoeveel potentiële klanten je je advertenties wil tonen. 

Werken met lookalike audiences is dus geen exacte wetenschap, maar het is wel een heel goede manier om je boodschap doelgericht te verspreiden.
Wil je ook echt actief leads verzamelen? Maak dan in je Facebook Lead Ad. Daarover vertellen we je verder in deze blog nog meer. 

Retargeting op interactie

Nadat je lookalike audience kennis maakte met je merk, is het tijd voor analyse. Wie klikte er op je Facebook advertenties? Wie bekeek je video langer dan 10 seconden? Wie bezocht je website? 

Op die gebruikers laat je een nieuwe advertentieset los. Leg in deze ads, de focus niet meer op awareness, maar op de overweging van een aankoop. Hier zet je dus best in op betrokkenheid.
Mensen kennen je merk al, maar waarom is het beter dan andere gelijkaardige merken? Wat hebben zij er aan? Waarom moeten ze een aankoop overwegen?

Dankzij de juiste advertenties op de juiste momenten, krijgt jouw merk een top of mind positie. En dat is dé manier om potentiële klanten vanuit the messy middle, naar een conversie te laten overgaan. 

Retargeting op de database

Tenslotte kom je bij de laatste stap van het marketingmodel: aanzetten tot conversie. Je wilt zo veel mogelijk verkopen, dus toon je deze advertenties best aan een zo groot mogelijk publiek, toch? Wel, eigenlijk niet. 

Converterende advertenties target je best naar je bestaande database en een groepje gebruikers die al een tijd in jouw messy middle zitten. Zij kennen je merk, je aanbod, je USP’s en overwegen misschien al een aankoop. Bij deze doelgroep heb je dus de grootste kans op effectieve conversies en kwalitatieve aanvragen.

give a man a fish quote

Stap 3: Facebook advertenties opstellen

Heb je het doel en de doelgroep van je campagne bepaald? Dan kan je je Facebook advertenties gaan opstellen. Hiervoor zijn verschillende formats en eventueel ook lead ads. 

Welke formats zijn er voor jouw Facebook ads? 

Bij het opmaken van advertenties kan je kiezen uit verschillende formats. Video, foto, carrousel, collectie en een nieuwe: de ‘Instant Experience’, een immersieve ervaring waarin advertenties het volledige scherm overnemen.

Daarnaast heb je ook de Page Like Ads, die gebruikers vragen jouw bedrijfspagina te liken en volgen. En tenslotte ook Link Ads, naar je website en Event Ads, je raadt het al, om je events te promoten. 

Maak gebruik van A/B testing

We hebben het in deze blog regelmatig over ‘advertentiesets’. Dat doen we omdat je best minstens 3 versies van een advertentie maakt. Telkens met een variatie op vlak van copy en/of advertentietype.

Wanneer die advertenties een tijdje lopen, kan je hun performance natrekken. Zo zie je meteen welke ads veel impressies krijgen. Maar ook welke ads je best aanpast om meer meer op je doelpubliek in te spelen.

Je Facebook-advertenties hebben namelijk voldoende stopping power nodig. Ze moeten namelijk concurreren met miljoenen andere posts. Zorg dus dat jouw advertenties eruit springen door originele beelden, leuke copy, een grappige insteek, …  Analyseer vervolgens wat werk en wat niet, en ga dan optimaliseren.

Wat zijn Lead Ads

Naast verschillende advertentietypes zijn er ook Lead Ads. Die kan je gebruiken om gegevens van potentiële klanten, leads dus, te verzamelen en je database uit te breiden.

Niemand vindt het leuk om een ellenlang formulier met je mailadres, naam, achternaam, geboortedatum, aanspreking,… in te vullen. Lekker handig dus dat Facebook die gegevens toch al heeft. 

Dankzij Lead Ads voor bijvoorbeeld je nieuwsbrief, een giveaway of een evenement, kunnen gebruikers zich inschrijven door op één knop te drukken. Vervolgens vult Facebook de nodige velden van het formulier al automatisch in, en hoeven jouw leads enkel nog op verzenden te klikken.
Klaar, ingeschreven! Zo makkelijk kan het zijn. Lead Ads werken dus heel vlot en laagdrempelig. Het ideale format dus, om jouw database te helpen uitbreiden.

pexels mikael blomkvist 6476574

3 tips voor succesvolle Facebook-advertenties

1) Pas je strategie aan aan je budget

Voor kleine bedrijven is het vaak budgettair onhaalbaar om potentiële klanten met Facebook-advertenties vanaf de kennismaking, doorheen heel the messy middle, tot een eventuele conversie te brengen. 

In dat geval begin je best met retargeting op je bestaande database. Deze mensen gaan het makkelijkst over tot conversie. Zo heb jij dus sneller rendement uit je ads. Daarna, als je meer budget hebt, kan je je Facebook-advertentiesets nog steeds uitbreiden.

Heb je nog geen database? Target je advertenties dan heel specifiek op bepaalde interesses en demografische gegevens. 

2) Maak gebruik van UTM-tagging

UTM-tagging is een vorm van URL-tagging waarin informatie aan de link wordt toegevoegd. Concreet: via UTM-tags kan je zien via welk kanaal en welke advertentie, een bezoeker op je website is terechtgekomen.
UTM-tags zijn dus super relevant bij de performance analyse van jouw advertenties. Ze geven aan welke advertenties en kanalen jou de meeste kwalitatieve leads opleveren. En dan kan jij daarop vervolgens extra inzetten.

3) Schakel Het Labo in 😉

Succesvolle Facebook advertenties opzetten is een kunst. Welke advertentietypes werken het best? Hoe stel ik een UTM-tag in? Wat is de ideale opbouw van een ad video? Hoe maak ik met een klein marketingbudget toch een grote impact? Wat zijn de inzichten op lopende campagnes en hoe optimaliseren we de resultaten? Een hele boterham. 

Gelukkig is er onze paid advertising expert. Klaar om jou verder te helpen met al je vragen over adverteren op Facebook.

Benieuwd hoe we jouw project aan zouden pakken?

Contacteer ons vrijblijvend: Wij bespreken graag onze visie met jou!