SEO audit
SEO audit

SEO audit

& hoe Het Labo je daarin bijstaat

Wat is een SEO audit?

Een SEO audit is een uitgebreid rapport waarin we het succes van jouw website meten op basis van meer dan 200 pijlers. Die pijlers gebuikt Google om te bepalen welke website het meest relevant is om bovenaan te tonen in de SERP (Search Engine Results Page) met de opgegeven zoekopdracht. Een SEO audit bevat dus véél meer data dan een beperkte SEO scan, die enkel inzichten geeft over de technische kant van jouw website. 

Technische analyse

De Technische structuur van je website is doorslaggevend voor zijn indexatie.

Content analyse

Met de juiste keywords stem je pagina’s af op de noden van de websitebezoeker.

Backlinking

Backlinks zorgen voor een hogere Domain Rating waardoor je makkelijker hoog in de zoekresultaten voorkomt.

Concurrentieanalyse

Analyseer regelmatig concurrenten om nieuwe keyword & content opportuniteiten te ontdekken.

SEO audit voordelen

Een SEO audit geeft nuttige inzichten en concrete next-steps om je website en content beter af te stemmen op je doelgroep.

De voordelen opgesomd:

  • We bepalen prioriteiten qua indexatie van je website en vermijden we kannibalisatie
  • Kom te weten welke zoekwoorden (potentiële) klanten gebruiken wanneer ze op zoek zijn naar jouw product of dienst
  • Bekijk op welke zoekwoorden de concurrentie rankt
  • Verbeter de laadsnelheid van je website
  • Ontvang een backlink analyse & link opportuniteiten: We brengen relevante backlinks in kaart en geven aan welke een lage kwaliteitsscore hebben
  • Technische SEO optimalisaties & website structuur 

Wat zit er in een SEO audit?

Naast de technische analyse van je website, maken we ook een analyse van de backlinks en je concurrenten. Op basis daarvan stellen we een verslag op met inzichten, quick wins & next steps. Zo tillen we de organische vindbaarheid van jouw website naar een hoger niveau.

01. Technische analyse

De technische structuur speelt een zeer grote rol in de Google-indexatie van je website. Als je hoog wil ranken moet je niet alleen goed weten welke zoekwoorden te gebruiken, maar ook hoe Google je website scant. Een slim opgebouwde website met content afgesteld op de zoekopdracht van de klant heeft een enorme impact op het succes van je SEO-strategie.

02. Content analyse

Organische keywords

Het is belangrijk om regelmatig de markt te ontdekken en op zoek te gaan naar nieuwe keyword opportuniteiten. Bij concurrerende bedrijven kan je heel wat inzichten vergaren. Welke keywords doen het goed en welke werken niet? Vervolgens maken we twee keyword-categorieën: de quick wins en de high traffic keywords. 

Quick wins zijn zoekwoorden waarop weinig concurrentie zit. Bij die woorden beland je op relatief korte tijd in de SERP top 3. Het nadeel van die zoekwoorden is dat ze vaak een laag maandelijks zoekvolume hebben. 

High traffic keywords hebben een hoger zoekvolume, maar dat weten jouw concurrenten ook. Het is dan ook moeilijker bij deze woorden organisch een hoge positie te verkrijgen. 

Het is dan ook slim om op deze zoekwoorden in te zetten met langetermijn content. Het zal je meer werk kosten, maar een hoge ranking bij deze keywords geeft een flinke boost aan de organische traffic van je website. 

Top content

Tenslotte analyseren welke pagina’s goed scoren en welke content deze bevatten. Die inzichten gebruiken we om een overzicht aan te leveren van relevante onderwerpen waarop je met toekomstige blogpost en landingspagina’s kan inspelen. Daarnaast bepalen we ook prioriteiten qua indexatie van de content op jouw website om kannibalisatie te voorkomen.

03. Backlinking

We onderzoeken met welke websites jouw concurrenten een backlink delen. Als er veel concurrenten zijn die een backlink delen met éénzelfde domein, is de kans groot dat wanneer jij ook relevante en interessante content aanbiedt, je ook een backlink verkrijgt.

 

Vervolgens maken we een lijst op van alle websites die relevant zijn voor jouw product of dienst en die een hoge domain authority hebben. Een backlink van een website met een hoge domain authority zorgt ervoor dat jouw domain authority ook toeneemt en je dus meer websitebezoekers verkrijgt.

 

Tot slot brengen we niet alleen relevante backlinks in kaart, maar geven ook aan welke een lage kwaliteitsscore hebben (en dus verwijderd moeten worden) en welke relevante backlinks zijn.

04. Concurrentieanalyse

Naast een uitgebreide analyse van de eigen website gaan we ook kijken naar de concurrenten. Er zijn heel wat zaken waarmee we rekening houden tijdens een concurrentieanalyse waaronder:

  • Top content: Een oplijsting van de populairste content per concurrent
  • Keyword opportuniteiten
  • Backlink opportuniteiten

 

Deze inzichten kan je gebruiken om het nog beter te doen dan jouw concurrenten en jouw website een organische boost te geven!

Waarom onze SEO audit een verschil maakt

Het grootste verschil tussen een SEO audit van onze hand en die via een (automatische) tool is onze interpretatie van en ons advies in al deze mogelijkheden.

Tools geven je een gefragmenteerd beeld van SEO, waar wij deze informatie samenbrengen naar een overzichtelijk, transparant geheel, in de vorm van een advies. Zo houden tools bijvoorbeeld geen rekening met language tags, wat zoekmachines gebruiken om verschillende talen te indexeren.

Wij bepalen namelijk niet alleen de voornaamste SEO problemen van jouw website maar geven ook aanbevelingen in functie van de impact op je resultaten. Daarnaast hebben we ervaring met de implementatie van deze optimalisaties en hebben we een goed beeld van de tijd die nodig is om deze optimalisaties uit te voeren.

Zo kunnen we je een volledig beeld van de optimalisatiemogelijkheden van jouw website.

Hulp nodig met jouw SEO audit?

Geraak je er zelf niet wijzer uit?
Geen nood, onze SEO-expert helpt je bij het opmaken van jouw SEO audit. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een offerte op maat. Omdat we het belangrijk vinden je een representatief beeld te geven van het aantal uren dat noodzakelijk is om een kwalitatieve audit op te leveren, kunnen we je hier geen prijzen meegeven. Na het bekijken van je website koppelen we binnen de 2 werkdagen terug met een offertevoorstel voor jouw audit op maat.

    Wij komen binnen de 2 werkdagen hierop bij je terug!

    Veelgestelde vragen over onze audit

    Wat gaat mij de implementatie van het resultaat van die SEO audit kosten?

    In functie van jouw doelstellingen, prioriteiten en budgetten kijken we wat haalbaar en wenselijk is. We werken steeds in alle transparantie: Onze SEO audit biedt concrete opportuniteiten, waarmee je zelf aan de slag kan. Daarnaast brengen wij in kaart wat het ons qua tijd zou kosten om deze items te implementeren.

    Kunnen we met de SEO audit aan de slag, zonder jullie hulp?

    Dat kan zeker. Onze audits zijn zo concreet dat je er zelf of met je bestaande marketing partner mee aan de slag kan.

    Gaat een SEO audit voor mij rendabel zijn?

    Altijd met twee woorden spreken. Maar voor het merendeel van onze klanten zien we dat een kwalitatieve audit hen op middellange termijn heel wat rendement oplevert:

    • Enerzijds naar resultaten qua organische trafiek & conversies,
    • Anderzijds naar houvast en duidelijkheid bij SEO.

    Is SEO een éénmalig project?

    We merken dat een audits heel wat werkpunten opleveren, een aantal waarvan we die graag onmiddellijk optimaliseren. Eens deze prioriteiten aangepakt zijn hoort een website op recurrente basis geoptimaliseerd te worden. Dit kan gaan van SEO voor nieuwe blogs, producten of pagina’s tot content optimalisatie van oude blogs en performantie optimalisaties. Deze stappen worden telkens met de klant gevalideerd.

    Zien we andere belangrijke opportuniteiten over het hoofd?

    Bij een SEO audit gaan we ook door jouw website en kijken we naar belangrijke optimalisaties in andere digitale expertises. We kijken naar jouw digitale aanwezigheid en reiken daarbij andere optimalisatiemogelijkheden aan.