SEO audit
SEO audit

SEO audit

& hoe Het Labo je daarin bijstaat

Wat is een SEO audit?

Een SEO audit is een uitgebreid rapport waarin we het succes van jouw website meten op basis van meer dan 200 pijlers. Die pijlers gebuikt Google om te bepalen welke website het meest relevant is om bovenaan te tonen in de SERP (Search Engine Results Page) met de opgegeven zoekopdracht. Een SEO audit bevat dus véél meer data dan een beperkte SEO scan, die enkel inzichten geeft over de technische kant van jouw website. 

Technische analyse

De Technische structuur van je website is doorslaggevend voor zijn indexatie.

Content analyse

Met de juiste keywords stem je pagina’s af op de noden van de websitebezoeker.

Backlinking

Backlinks zorgen voor een hogere Domain Rating waardoor je makkelijker hoog in de zoekresultaten voorkomt.

Concurrentieanalyse

Analyseer regelmatig concurrenten om nieuwe keyword & content opportuniteiten te ontdekken.

SEO audit voordelen

Een SEO audit geeft nuttige inzichten en concrete next-steps om je website en content beter af te stemmen op je doelgroep.

De voordelen opgesomd:

  • Kom te weten welke zoekopdrachten (potentiële) klanten gebruiken wanneer ze op zoek zijn naar jouw product of dienst
  • Bekijk op welke zoekwoorden de concurrentie rankt
  • Ontdek welke content jouw klant aanspreekt en verhoog tegelijkertijd jouw website relevantie
  • Verbeter de laadsnelheid van je website
  • Ontvang een backlink analyse & link opportuniteiten
  • Technische SEO optimalisaties & website structuur 

Wat zit er in een SEO audit?

Naast de technische analyse van je website, maken we ook een analyse van de backlinks en je concurrenten. Op basis daarvan stellen we een verslag op met inzichten, quick wins & next steps. Zo tillen we de organische vindbaarheid van jouw website naar een hoger niveau.

01. Technische analyse

De technische structuur speelt een zeer grote rol in de Google-indexatie van je website. Als je hoog wil ranken moet je niet alleen goed weten welke zoekwoorden te gebruiken, maar ook hoe Google je website scant. Een slim opgebouwde website met content afgesteld op de zoekopdracht van de klant heeft een enorme impact op het succes van je SEO-strategie.

02. Content analyse

Organische keywords

Het is belangrijk om regelmatig de markt te ontdekken en op zoek te gaan naar nieuwe keyword opportuniteiten. Bij concurrerende bedrijven kan je heel wat inzichten vergaren. Welke keywords doen het goed en welke werken niet? Vervolgens maken we twee keyword-categorieën: de quick wins en de high traffic keywords. 

Quick wins zijn zoekwoorden waarop weinig concurrentie zit. Bij die woorden beland je op relatief korte tijd in de SERP top 3. Het nadeel van die zoekwoorden is dat ze vaak een laag maandelijks zoekvolume hebben. 

High traffic keywords hebben een hoger zoekvolume, maar dat weten jouw concurrenten ook. Het is dan ook moeilijker bij deze woorden organisch een hoge positie te verkrijgen. 

Het is dan ook slim om op deze zoekwoorden in te zetten met langetermijn content. Het zal je meer werk kosten, maar een hoge ranking bij deze keywords geeft een flinke boost aan de organische traffic van je website. 

Top content

Tenslotte analyseren welke pagina’s goed scoren en welke content deze bevatten. Die inzichten gebruiken we om een overzicht aan te leveren van relevante onderwerpen waarop je met toekomstige blogpost en landingspagina’s kan inspelen.

03. Backlinking

We onderzoeken met welke websites jouw concurrenten een backlink delen. Als er veel concurrenten zijn die een backlink delen met éénzelfde domein, is de kans groot dat wanneer jij ook relevante en interessante content aanbiedt, je ook een backlink verkrijgt.

Vervolgens maken we een lijst op van alle websites die relevant zijn voor jouw product of dienst en die een hoge domain authority hebben.

Een backlink van een website met een hoge domain authority zorgt ervoor dat jouw domain authority ook toeneemt en je dus meer websitebezoekers verkrijgt.

04. Competitive analysis

Naast een uitgebreide analyse van de eigen website gaan we ook kijken naar de concurrenten. Er zijn heel wat zaken waarmee we rekening houden tijdens een concurrentieanalyse waaronder:

  • Top content
  • Keyword opportuniteiten
  • Backlink opportuniteiten

Hulp nodig met jouw SEO audit?

Geraak je er zelf niet wijzer uit?
Geen nood, onze SEO-expert helpt je bij het opmaken van jouw SEO audit. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een offerte op maat. Omdat we het belangrijk vinden je een representatief beeld te geven van het aantal uren dat noodzakelijk is om een kwalitatieve audit op te leveren, kunnen we je hier geen prijzen meegeven. Na het bekijken van je website koppelen we binnen de 2 werkdagen terug met een offertevoorstel voor jouw audit op maat.

    Wij komen binnen de 2 werkdagen hierop bij je terug!