De voordelen van GA4
- Intelligenter en efficiënter dankzij machine learning
- Cross-device en cross-platform tracking
- BigQuery integratie voor extra inzichten
- Diepgaande analysemogelijkheden
- Verbeterde privacy en IP-anonimisering
- Toekomstbestendig
De voordelen van Google Analytics 4
Intelligenter en efficiënter dankzij machine learning
Inzichten opdoen uit gebruikersdata én voldoen aan de privacyregelgeving. Onmogelijk?
Niet met de machine learning features in GA4.
Intelligente functies in GA4 vullen hiaten in de gegevens op en bieden verfijnde inzichten in gebruikersgedrag, trends en afwijkingen. Hiermee kan je het toekomstige gedrag van gebruikers voorspellen en je marketingkanalen daarop aanpassen.
Cross-device en cross-platform tracking
Bye bye tijdrovende tools zoals Google Tag Manager. Het Data-Driven-Attributie Model (DDAM) in GA4 slaat automatisch veel voorkomende gebeurtenissen op.
En beter nog: de gebruikersidentificatie werkt niet per apparaat of browser, maar met behulp van gebruikersnamen, Google-signalen en apparaat ID’s.
Voltooit dezelfde gebruiker dus verschillende acties op verschillende apparaten, dan worden die gegevens samengevoegd tot één contactpunt.
GA4 houdt dus meer dan ooit rekening met individuele gebruikers. En zo krijg jij een vollediger inzicht in het gebruikstraject overheen je verschillende platformen.
BigQuery integratie voor extra inzichten
Een ander groot voordeel van GA4: de gratis integratie van Google BigQuery.
BigQuery gebruiken was voorheen alleen mogelijk met UA 360, de betaalde versie van Universal Analytics. De integratie van BigQuery maakt het mogelijk om ruwe eventdata serverloos op te slaan en op te vragen. Zo kan je gebruikersgegevens vlotter beheren en analyseren.
Diepgaande gegevensrapporten
De BigQuery en machine learning features in GA4, maken gegevensanalyse makkelijker dan ooit. Wat in UA bekend stond als “Analysis Hub” kreeg een serieuze upgrade. De vernieuwde sectie bevat allerlei handige drag-and-drop metrics.
Dit zijn enkele van onze favoriete functies:
-
Segmentoverlap
Superhandig om te ontdekken of en hoe verschillende gebruikerssegmenten met elkaar overlappen en in verband staan. Je kan er tot 3 segmenten met elkaar vergelijken en zo meer inzicht krijgen in complexere doelgroepen.
-
Trechterverkenning
Deze functie visualiseert de verschillende stappen die gebruikers nemen om een taak af te ronden. Welke info bekeken ze, wat activeert hen, waarom haken ze af? Kortom, alles wat je nodig hebt om je customer journey verder uit te stippelen.
-
Padverkenning
Padverkenning toont de toppagina’s van je website, spoort lus-gedrag op, geeft inzicht in de vorige en volgende stappen van gebruikers, etc. Zo kan jij je UX- en UI-keuzes gaan evalueren en optimaliseren.
-
Lifetime value van gebruiker
De Lifetime value functie visualiseert – hoe kan het ook anders – de levensduur en gedragingen van gebruikers. Ze geeft inzicht in welke campagne, bron of medium de hoogste lifetime-opbrengst oplevert en helpt jou prognoses maken voor toekomstige marketing-inspanningen.
-
Cohortverkenning
Wil je meer inzicht in het gedrag en de presentaties van specifieke groepen? Dat kan via cohortverkenning. Je stelt er groepen samen op vlak van gemeenschappelijke kenmerken (bijvoorbeeld de acquisitiedatum, een specifieke activatie, transactie of conversie). Vervolgens verken je het gedrag van die groepen over verschillende kanalen heen.
Verbeterde privacy en IP-anonimisering
Om te voldoen aan de laatste gegevensbescherming systemen, zet GA4 volop in op privacy. Gebruikers bepalen zelf hoe elk platform hun gegevens verzamelt, opslaat en gebruikt. Daarnaast komt GA4 ook met een standaard IP-anonimisering en slaat het niet vanzelf IP-adressen op. Moesten hierdoor hiaten in de datacaptatie ontstaan, dan worden die opgevangen door slimme voorspellingen en machine learning.
Toekomstbestendig
Afstappen van Universal Analytics kan beangstigend zijn. Je werkt er al jaren mee.
Maar laat dat nu net de reden zijn waarom je ervan af moet.
UA werd in 2005 gelanceerd, en is dus ontwikkeld met oude technologieën. Google Analytics 4 daarentegen, gebruikt de nieuwste technologische ontwikkelingen, een doordacht dataschema en voortschrijdend inzicht.
Het is de opvolger van UA. Dus spreekt het voor zich dat UA geen nieuwe updates meer zal krijgen. Vanaf oktober 2023 stopt Google de gegevensverwerking voor UA en UA 360 zelfs volledig. Wil je op dat moment niet van 0 moeten beginnen, dan zet je best zo snel mogelijk je Google Analytics 4 account op.
Klaar voor de overstap naar GA4?
GA4 staat volledig los van UA. Dat wil dus ook zeggen dat data niet van de ene naar de andere tool wordt overgedragen. Daarom raden we je aan om nu – of ja, gisteren – je Google Analytics account op te zetten. Dan kan je alvast data beginnen capteren.
Want wil je statistieken van één jaar kunnen bekijken, dan moet je natuurlijk wel één jaar aan gegevens hebben. Hoe vroeger je dus je GA4 opzet, hoe beter.
Werk voorlopig nog even verder in Universal Analytics. En maak de overstap vanaf je in GA4 genoeg gegevens hebt om aan je al je marketing- en analysebehoeften te voldoen.